• Gratis verzending vanaf €30
  • Gratis verzending vanaf €65 in België
  • Voor 13:00 besteld, de volgende dag in huis
Winkelwagen
€ 0,00
x

Mijn winkelwagen

Uw winkelwagentje is leeg.

Wat maakt walnoten gezond?

 Walnoten hebben veel verschillende gezonde eigenschappen die onder andere goed zijn voor onze hersenen. Niet alleen is de noot echt brainfood, maar hij draagt ook bij aan een goede nachtrust, gewichtsverlies en verlaging van het cholesterol.

1. Walnoten zijn gezond

Walnoten zijn supergezond. De vorm van de walnoot lijkt (met wat fantasie) op de vorm van de hersenen. Of dit toeval is? Zeker niet! Volgens de signatuurleer (die in de oudere plantengeneeskunde werd toegepast) vertelden de uiterlijke kenmerken van een plant iets over hun geneeskrachtige werking op de mens. Door de hoge concentratie magnesium worden walnoten in de volksmond nog steeds 'hersenvoedsel' genoemd. Noten zijn in het algemeen erg gezond en dat is bij de meeste mensen wel bekend. De walnoot wordt echter gezien als de meest gezonde noot van alle noten en wordt ook wel superfood genoemd. Daarbij bevat de walnoot vele antioxidanten. Antioxidanten vangen vrije radicalen op: agressieve stoffen die schade kunnen geven aan cellen en weefsels.

walnoten zijn gezond

2.Omega 3: essentiële vetzuren

Walnoten zitten naast antioxidanten ook vol met omega-3 vetzuren en bevatten veel enkelvoudige en onverzadigde vetzuren. Daarbij zijn walnoten ook een goede bron van essentiële vetzuren, zoals alfa-linoleenzuur, linolzuur en arachidonzuur: dit zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken, maar wel nodig heeft om te functioneren. Walnoten zijn een bron van natuurlijke, essentiële vetzuren.

3.Cholesterolverlagend

Uit een onderzoek van het Yale-Griffin Prevention Research Center blijkt dat het eten van 25 gram walnoten per dag goed is voor 90% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid essentiële vetten. Deze essentiële vetten verlagen de kans op een hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten. Door walnoten te eten verlaag je het cholesterol.

4. Lekker slapen dankzij een handje walnoten

Walnoten kunnen je helpen beter in slaap te komen. Waarom? Ze bevatten melatonine, een hormoon dat nodig is bij het in slaap vallen en het reguleren van de nachtrust. Een handje walnoten (ongeveer 9) per dag is voldoende voor de aanmaak van melatonine om in slaap te komen. Welterusten!

5. Walnoten: caloriebom of hulpmiddel bij gewichtsverlies?

Het is duidelijk dat walnoten gezond zijn. Toch vragen mensen, die op hun voeding letten, zich terecht af of walnoten dikmakers zijn. De noten bevatten een hoog caloriegehalte: per 100 gram gemiddeld 675 calorieën en 62,5 gram vet. Relatief zijn deze cijfers aan de hoge kant, maar dat is in dit geval niet relevant. Sterker nog: walnoten kunnen bijdragen aan een goed en gezond dieet en helpen je afvallen! Ze geven je namelijk een langdurig verzadigd gevoel, waardoor je minder snel honger hebt.

Geen hongergevoel

Doordat de eiwitten en vetten in een walnoot langzaam verteerd worden, is je lichaam langzamer bezig met als gevolg dat je minder snel een hongergevoel hebt. Walnoten zijn dus prima als snack, maar let erop dat je niet overdrijft: neem niet meer dan een handjevol (9 stuks) walnoten per dag. Dit is een gezonde hoeveelheid.

6. Walnoten als vleesvervanger

Steeds minder mensen eten vlees, dat blijkt uit een onderzoek van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) als onderdeel van de Universiteit van Wageningen. Echter, het vinden van een vleesvervanger blijkt nog best een opgave te zijn. Ken je de voedingswaarden van een walnoot, dan hoef je niet ver te zoeken. Walnoten bevatten namelijk in verhouding een grote concentratie eiwitten die je ook vindt in vleesproducten.

Aminozuren

Eiwitten zijn belangrijk voor ons vanwege de aminozuren: de bouwstenen van het lichaam. Aminozuren vervullen een belangrijke rol in de aanmaak van celstructuur, hormonen, neurotransmitters (bijvoorbeeld adrenaline) en enzymen. Ook zijn ze van belang bij de opbouw en vernieuwing van (spier)weefsels. Walnoten bevatten maar liefst 14,4 gram eiwitten per 100 gram. Gemiddeld hebben gezonde mensen per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit voor iemand van 70 kilo. Walnoten helpen je hier aardig mee op weg.

infographic gezonde walnoten

Welke walnoten zijn het best?

Er worden tal van walnootsoorten aangeboden. Dat zorgt ervoor dat het lastig is om uit te zoeken welke walnoot het best bij jouw behoefte past. De Notenkoerier biedt 4 soorten walnoten aan: de gepelde Chileense walnoot, de Californische walnoot, de gepelde Oekraïense walnoot en de gepelde biologische walnoot. Wij lichten de verschillende soorten walnoten graag voor je toe:

Chili: de Populaire Zuid-Amerikaan

De crème de la crème onder de walnoten : de Chileense walnoot vanuit Zuid Amerika. De zoete, romige smaak, de structuur, lichte kleur en elegante vorm maken deze noot populair bij de notenliefhebbers onder ons! Een voor de hand liggende en veilige keuze als je niet weet welke walnoot te kiezen.

Californië: De knapperige Amerikaan

De Californische noot is zeer geschikt voor de echte walnotenliefhebbers: je kunt je notenkraker namelijk naar hartelust aan het werk zetten op deze walnoot. Deze walnoot is nog lichter van kleur dan de walnoot uit Chili. Zijn smaak wordt gekenmerkt door een subtiele, bittere nasmaak, waardoor hij perfect in uiteenlopende gerechten past. Noten uit Californië worden het meest geëxporteerd: Californië is verantwoordelijk voor maar liefst driekwart van de wereldhandel.

zijn walnoten in dop gezond

Oekraïne: De delicate Europeaan

Onze Europese uitblinker, het walnoten assortiment uit Oekraïne. Deze noot is zachter van structuur, maar doet qua smaak en kwaliteit niet onder aan zijn Amerikaanse en Zuid-Europese collega’s.

Door de grote keuze aan walnoten is het vooralsnog lastig om de walnoot te vinden die het beste bij jouw voorkeur en eetschema past. Blijf vooral uitproberen en bestel jouw noten snel en eenvoudig bij De Notenkoerier. Alle bestellingen worden binnen twee werkdagen geleverd. Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op. Dit kan via het onderstaande contactformulier of telefonisch via 06 2197 8145.

Reactie's

Wees de eerste die een reactie plaatst:
COMMENT_LOGIN